Silnik jest sercem dla całego pojazdu, póki wszystko działa bez zarzutów to nie ma się czym martwić. Konieczne jest jednak regularne dbanie o jego zdrowie. Realizacja wymaganych przeglądów, trzymanie się kilometrowych wyznaczników wykonania eksploatacji oraz częste sprawdzanie poziomu oleju to podstawowe z tych czynności, dzięki którym żywotność naszej jednostki napędowej będzie znacznie dłuższa.
W kwestii kilometrowych wyznaczników, chodzi głównie o rutynową wymianę oleju. Po około 10 tysiącach przejechanych kilometrów należy zgłosić się do warsztatu mechanicznego, w celu wymiany oleju i filtrów, a całą robotą zajmą się już oni. Często jednak nie wiemy, jaki olej będzie adekwatny dla naszego silnika.
Podstawowym pytaniem wśród ludzi odnośnie olejów jest: “Czy jest różnica pomiędzy silnikiem benzynowym, a diesla w kwestii doboru oleju?”. Odpowiedź jest prosta, tak. Silnik wysokoprężny działa nieco inaczej niż silniki budowane na podstawie obiegu Otta. Posiada on inne wymagania odnośnie smarowności, utrzymania odpowiedniej temperatury i zapewnieniu chłodzenia. Z tego względu powstały klasyfikacje API i ACEA, na podstawie których zyskujemy oznaczenia będące wskazaniami, dla jakiego typu silnika dany olej został wyprodukowany.
Głównymi oznaczeniami tych klasyfikacji są litery C (dla silników diesla) i S (dla silników benzynowych). Następnie po każdej z tych liter występują inne, określające ich wydajność i jakość. Im dalsza litera z alfabetu, tym jakość oleju jest wyższa.
Skoro mamy już wyjaśnione, na jakiej podstawie dobieramy olej względem dwóch różniących się dla siebie rodzajów silników, to konieczne jest jeszcze sprawdzenie ich klasy lepkości. Te oznaczenia sugerują nam zapewnienie maksymalnej lepkości w danych temperaturach. Podstawowym oznaczeniem jest litera “W”, która sugeruje nam, że olej ten stosowany może być zarówno wiosną jak i zimą. Następnie, zarówno po lewej jak i prawej stronie literki, znajdują się liczby określające temperatury (po lewej temperatura zimą, po prawej – latem).
Każdy samochód w swojej książce serwisowej powinien mieć zapisane, jaki typ oleju względem klasyfikacji lepkości będzie odpowiedni.
Jak powszechnie wiadomo, oleje do samochodów osobowych wytwarza się wskutek wcześniejszej destylacji ropy. To właśnie podczas tego procesu ustala się jakość i przeznaczenie oleju dla danych jednostek. Najbardziej naturalnym, lecz niekoniecznie w tym wypadku najlepszym jest olej mineralny. W procesie jego wytwarzania, podczas destylacji ropy nie dodaje się praktycznie żadnych chemicznych dodatków, wspierających lepsze działanie silnika, więc olej ten stosuje się głównie do starszych, mniej wymagających samochodów.
Pozostałe dwa rodzaje posiadają już chemiczne dodatki. W tym wypadku rozróżnia się je za pomocą ich ilości. Pierwsze z nich to oleje półsyntetyczne, będące najpopularniejszymi i najczęściej stosowanymi we współczesnych pojazdach. Zawierają one dodatki chroniące przed korozją i zapewniające chłodzenie, przy czym swoją ceną zachęcają klientów do kupna. Ostatnim rodzajem są oleje syntetyczne, które posiadają największą liczbę dodatków i zadowalają posiadaczy najbardziej wymagających silników.