Każdy, kto posiada swoje cztery kółka powinien liczyć się z tym, że niektóre elementy w samochodzie po prostu na bieżąco trzeba wymieniać. Już przy samym wyborze auta w salonie czy komisie warto zwrócić uwagę na ogólne koszty utrzymania danego pojazdu.
Rozbieżność opłat jest ogromna chociażby w takich czynnościach jak ubezpieczenie czy tankowanie. Na podstawie pojemności silnika, jego mocy, przebiegu i rocznika określa się wartość ubezpieczenia pojazdu, a spalanie w dużej mierze jest zależne od stylu jazdy kierowcy oraz oczywiście od typu jednostki napędowej. Oprócz wymienionych powyżej kosztów utrzymania samochodu, istnieje także szereg dodatkowych czynności, które na bieżąco należy wykonywać.
W książeczkach serwisowych, stworzonych przez producentów samochodów widnieją różne limity kilometrów, po których należy niezwłocznie wymienić olej silnikowy. Z reguły powinniśmy się stosować do ich zaleceń, jednak przy kupnie używanego samochodu nie zawsze wiemy, kiedy dokładnie olej był wymieniony. W tym przypadku zaleca się wymienić go tuż po kupnie, a następnie czynność tą powtarzać co 15 000km.
Ważną czynnością jest również regularna kontrola poziomu oleju w silniku oraz poszczególnych płynów, takich jak hamulcowy, chłodniczy czy nawet do spryskiwaczy. Odnośnie filtru oleju, obowiązkowa jest jego wymiana podczas wymiany samego oleju. Koniecznymi do wymiany filtrami są również filtr paliwa oraz filtr kabinowy. Ich zmiana również musi być wykonywana na bieżąco, najlepiej co 20 000km lub co rok.
Pasek rozrządu to element będący koniecznym do wymiany zaraz po zakupie samochodu używanego. Będąc nowymi właścicielami pojazdu, nigdy nie będziemy pewni tego, czy zostało to zrobione przez jego poprzedniego właściciela czy nie. Koszt wymiany w zależności od samochodu wynieść może od 500 do 1200zł. Zgodnie z zaleceniami producentów, częstotliwość wymiany musi zawierać się w widełkach 90 000 - 120 000km od poprzedniej wymiany. Warto w tym miejscu nadmienić, że nie należy przypadku oszczędzać i zbytnio zwlekać, gdyż zerwanie paska rozrządu z reguły prowadzi do nieodwracalnego uszkodzenia silnika.
Części eksploatacyjnych w pojeździe jest bardzo wiele. Jak wiadomo nic nie jest wieczne, są jednak rzeczy, które psują się szybciej lub wolniej. Podstawowe z nich to:
Klocki i tarcze hamulcowe - ich eksploatacja jest w dużej mierze zależna od stylu jazdy kierowcy. Są osoby, których jazda nie oszczędza żywotności danych elementów oraz Ci, którzy wymieniają te części dopiero zgodnie z czasowymi zaleceniami. Częstotliwość ich wymiany to około co 2 lata lub 50 000km, jednak w przypadku pojawienia się wyraźnych oznak tarcia, konieczna jest natychmiastowa wymiana.
Opony - te również ulegają ścieraniu względem techniki jazdy. Ich eksploatacja nie jest określana czasowo, lecz zalecana jest na podstawie grubości bieżnika. W przypadku przekroczenia granicznej wartości 1,6 mm, za dalszą jazdę na takich oponach grozi mandat.
Akumulator - powinien być wymiany raz na około 5 lat.
Partnerem materiału jest Toyota ASO - Warszawa Okęcie.