Prowadzenie własnego biznesu zazwyczaj obarczone jest ryzykiem popełnienia mniejszej lub większej ilości błędów. Choć problem ten dotyczy przede wszystkim osób, które otworzyły swój pierwszy biznes, zdarza się, że błędy popełniać będą również zaprawieni w boju biznesmeni. Podstawowym problemem jest niewyciąganie lekcji ze swoich doświadczeń i powielanie złych decyzji przy kolejnych inicjatywach. O czym powinniśmy pamiętać, jeśli realnie zależy nam na tym, żeby osiągnąć sukces?
Najpoważniejszym błędem, który towarzyszy początkującym biznesmenom jest przekonanie, że raz założona firma musi istnieć niezależnie od sytuacji. Właśnie taka postawa najczęściej owocuje dokładaniem dodatkowych środków finansowych w projekt, o którym doskonale wiemy, że nie będzie przynosił przychodów. Oczywiście, poddawanie biznesu w miesiąc po rozpoczęciu działalności jest błędem, ponieważ początki praktycznie zawsze są niezwykle trudne. Jeśli jednak mija rok lub dwa, a sytuacja firmy jest tragiczna, przychodzi najwyższy czas na refleksję i stwierdzenie, jakie działania były błędne i co należy poprawić przy kolejnym biznesie.
Jednym z najgorszych możliwych rozwiązań jest zaciąganie kredytów w celu uratowania biznesu. Jest to szczególnie duży błąd, jeśli nasza działalność nie przynosi przychodów, nie mamy realnego pomysłu na jej prowadzenie, nie mamy klientów i nie wiemy, co zrobić, aby poprawić sytuację. W takim przypadku ładowanie jakichkolwiek pieniędzy będzie błędem. Nawet przy posiadaniu planu rozwojowego, warto trzy razy zastanowić się nad tym, czy chcemy ryzykować wzięcie kredytu. Jeśli jednak nie posiadamy dobrego biznesplanu i mamy pogląd, że „jakoś to będzie”, nie powinniśmy decydować się na zaciąganie dodatkowych zobowiązań finansowych.
Początek prowadzenia biznesu zazwyczaj wiąże się z zaciskaniem pasa do momentu, aż biznes zacznie przynosić realne pieniądze. Wraz z pojawieniem się efektów prowadzenia biznesu, mamy tendencję do przejadania pieniędzy na drobne przyjemności. Jest to częsty błąd, jeśli nie uwzględnimy, że nie tendencja wzrostowa może trwać tylko krótki czas. Zamiast spoczywać na laurach, koniecznie powinniśmy zdecydować się na reinwestycję, aby pozyskać jeszcze większą liczbę klientów.