Programy lojalnościowe mają dwa podstawowe zadania: oferowanie konsumentowi benefitów w zamian za wierność marce i pobudzanie go do działania, by czerpać z tego długofalowe korzyści. Coraz częściej jednak programy oparte na dodatkowym zysku nie wystarczają do zapewnienia sobie pełnego zaufania i lojalności nowej generacji klientów. Wizja dodatkowych benefitów za częste zakupy, choć kusząca, nie jest już na tyle oryginalnym ani wystarczającym pomysłem, by zatrzymać przy sobie konsumentów z pokolenia Z oraz Millenialsów.
Dla młodego konsumenta coraz ważniejsze jest, by za produktem, na którego zakup się decyduje, stała bliska mu ideologicznie marka. Współczesny klient poświęca więcej czasu na poznanie marki, bada jej zapatrywania na kwestie społeczne i wrażliwość na pomoc innym. Taki klient jest gotowy wydać więcej i kupować częściej, gdy ma pewność, iż korzystając z oferty przyczynia się do realizowania szerszej misji danego brandu. Nie wystarczy już wręczyć ładną gift card, dającą wymierną korzyść konsumentowi.
Charytatywne programy lojalnościowe mogą przyczynić się do pozyskania świadomych i nowoczesnych klientów oraz budowania zaangażowania społecznego. Decydując się na wybranie tego typu programu lojalnościowego, marka tworzy głęboki, oparty na emocjach kontakt ze swoimi klientami, a co za tym idzie zapewnia sobie ich długoterminową lojalność.
Na czym może polegać program lojalnościowy oparty na zaangażowaniu społecznym? Możliwości jest wiele. Przykładowo w zamian za zebranie odpowiedniej ilości punktów na karcie lojalnościowej, marka może przeznaczyć pieniądze na wybraną organizację charytatywną czy akcję społeczną. Innym przykładem może być popularny za granicą program opierający się na udostępnianiu klientom specjalnej karty płatniczej. Działa ona w ten sposób, że przy każdej płatności kartą określona kwota zostaje przekazana na jakiś szczytny cel.
Marek korzystających z takiego typu rozwiązań jest coraz więcej, a przykłady można łatwo znaleźć zarówno na naszym podwórku, jak i za granicą. Kierunków, w których dana matka chce się realizować, może być wiele. Dobrze jest, gdy wybrany kierunek łączy się z całościowym wizerunkiem i strategią marketingową marki. Niezwykle ważne jest przy tym dobre poznanie swojego klienta, zdefiniowanie jego wieku i potrzeb. W holistycznym opracowaniu odpowiedniej strategii programu lojalnościowego pomagają wyspecjalizowane firmy, takie jak Spartavity. Zespół profesjonalnych doradców jest w stanie określić możliwości danej marki oraz pomóc w dobraniu odpowiedniego programu. W ofercie Spartavity znajduje się również szereg narzędzi, pozwalających na kontrolowanie i usprawnianie mechaniki procesów programów lojalnościowych.
Specjaliści ze Spartavity posiadają wieloletnie doświadczenie w branży, jednak nie tylko z tego względu ich pomoc jest nieoceniona. Posiadają oni również specjalistyczne narzędzia, dzięki którym przygotowują dokładne analizy, a na ich podstawie kreują skuteczne strategie. Niewątpliwe w obszarze tworzenia programów lojalnościowych i zarządzania nimi współpraca z profesjonalistami jest bardzo wskazana.