Na czym polega prawo konsumenta do zwrotu towarów kupowanych na odległość?

Kazimierz Janeczko 05-08-2021

Długo możnaby wymieniać zalety dokonywania zakupów w sklepach internetowych. Niewątpliwie jedną z największych jest możliwość zwrotu towaru bez podawania przyczyny. Warto wyjaśnić, jakie konkretnie prawa ma w tej kwestii klient. Do czego jest zobowiązany sprzedawca oraz jakie są rzeczywiste praktyki sklepów internetowych? Z poniższego poradnika dowiesz się na ten temat wszystkiego, co może być Ci potrzebne podczas zakupów internetowych.

Prawo odstąpienia od zakupu

Jeśli chodzi o stworzone przez ustawodawcę prawo konsumenta zwrot towaru zakupionego w sieci może zostać dokonany bez podawania przyczyny. W pełni sprawny, zgodny z zamówieniem produkt można zwrócić z dowolnego powodu. Odstąpienia od zakupu należy dokonać w ciągu 14 dni od zakupu. Tak określa prawo, jednak w rzeczywistości sklepy internetowe często wydłużają ten okres nawet do 30 dni. Warto w tym miejscu podkreślić, że ustawowy okres 14 dni dotyczy złożenia rezygnacji z zakupu. Natomiast na fizyczny zwrot towaru konsument ma kolejne dwa tygodnie.

 

Obowiązkiem sprzedawcy jest zwrot kosztów zakupu i dostawy w ciągu 14 dni od otrzymania rezygnacji. Zdarza się, że sprzedawcy oferują zwroty w formie karty podarunkowej lub proponują wymianę produktu. Klient może się zgodzić na taką formę zwrotu, jednak nie musi tego zrobić. Jeśli takie jest życzenie konsumenta, sprzedawca ma obowiązek przyjęcia zwrotu oraz zwrócenia kosztów w tej samej formie, w której dokonano płatności. Klient ponosi jedynie koszty wysyłki zwrotnej towaru. Niemniej jednak często możliwy jest zwrot towaru w punktach stacjonarnych.

 

Zwrotu towaru możesz dokonać w dowolnej formie. Również forma rezygnacji jest dowolna. Możesz to zrobić listownie, mailowo, a nawet telefonicznie. W praktyce najwygodniejszą formą jest wypełnienie wzoru formularza zwrotu dołączonego do zamówienia. Wystarczy zaznaczyć zwracany produkt i podpisać formularz, a następnie włożyć go do paczki wraz ze zwracanym produktem.

Prawo konsumenta – zwrot towaru ze sklepu online i nie tylko

Nie każdy zdaje sobie sprawę, że opisane powyżej prawo zwrotu towaru dotyczy nie tylko zakupów w sklepach internetowych. Dotyczy ono każdej umowy, która została zawarta na odległość. Przykładowo, jeśli zamówisz produkt z katalogu sklepu stacjonarnego lub też kupisz coś poza lokalem danego sklepu, również będziesz miał prawo zwrócenia towaru bez podawania przyczyny.

Kiedy zwrot towaru nie jest możliwy?

Okazuje się, że istnieją pewne wyjątki, w których zwrot towaru nie jest możliwy. Wyjątki dotyczą m.in.:

  • produktów stworzonych na indywidualne zamówienie,
  • towarów, które szybko się psują (np. żywność),
  • produktów, których otwarcie uniemożliwia ponowne użycie (np. leki),
  • produktów w zapieczętowanych opakowaniach (np. gry komputerowe),
  • treści cyfrowych zapisanych na niematerialnych nośnikach.

 

Niewątpliwie możliwość zwrotu towaru to duża wygoda i bezpieczeństwo. Warto zaznaczyć, że produkt można zwrócić mimo jego rozpakowania. Sensem tego prawa jest bowiem możliwość sprawdzenia realnego produktu i skonfrontowania go z tym, co widzieliśmy w internecie.

 

Na czym polega prawo konsumenta do zwrotu towarów kupowanych na odległość?